Lange Reizen

We gaan al samen op vakantie sinds 1991 en we hebben op verschillende manieren rond getrokken.Met bv groepen, zelf met de rugzak, met de auto en een tentje.
Sinds 2008 trekken we rond met onze campers.
Op deze pagina staan de vakanties die 3 weken of langer duurden. Het zijn vaak fotoreportages of een kort verslag.

1991:
Mexico:  We hebben met een internationale groep een rondreis doen. Het begin was echter een beetje chaotisch, want we werden niet op het vliegveld opgehaald, door een vertraging, en we hadden een verkeerd adres gekregen. Na een zoektocht van een dag kwamen we een uur voor vertrek van de groep aan.
De route die we gedaan hebben is: Mexico stad, Cuernavara, Taxco, Acapulco, Puorto Escondido, Monte Alban, Oaxaca, Mitla, Tuxtla, hierna kregen we een ongeval met de beide vans, daarna moesten we 3 dagen in San Cristobal blijven, daarna door naar San Juan Chamula, Agua Azul, Palenque, Chetumal, Tulum, Isla Mujeres, Chichen Itza en Meriada. (analoge foto’s)

1992:
Kenia:  We hebben met een internationale groep een safari gedaan in een open truck. We sliepen in tenten in de nationale parken. De route was als volgt, Nairobi, Amboseli NP, Nairobi, Mount Kenia, Samburu NP, Maralal, Nakuru meer, Masai Mara en terug naar Nairobi. (analoge foto’s)

1993:
India:  We hebben met een internationale groep een rondreis gedaan in noord India en Nepal. Hierbij sliepen we in vele paleizen en reden we rond in een kleine bus. In Nepal konden we niet veel doen door de vele overstromingen. Daardoor waren we genoodzaakt om in de omgeving van Kathmandu te blijven. (analoge foto’s)

1994:
Amerika: Een (amerikaanse) auto gehuurd en zelf een tent meegenomen vanuit Nederland. We hebben de volgende route gereden (via Mitch) Yosemite NP, Bodie, Monolake, 395 hot springs, Bristleconepine forrest, Alabama hills, Death Valley, Las Vegas, Zion NP, Bryce Canyon, Lake Powell, Grand Canyon, Monument Valley, Arches NP, Capitol Reef NP, Lake Tahoe en San Francisco. (analoge foto’s)

1995:
Amerika en Canada: Wederom een (amerikaanse) auto gehuurd. We zijn nu vanuit San Francisco naar het noorden gereden via de 101. We hebben daarna de volgende route gereden: Redwood NP, Mount St Helens, Jasper NP (Canada),  Banff NP, Yellowstone NP, Grand Teton NP, Bryce Canyon, Grand Canyon (de noordzijde), Zion NP, Death Valley, daarvandaan naar Lone Pine. Hier naar de Kenough hot springs gereden. Daarna weer verder naar Mono Lake en Yosemite NP en via Mariposa naar San Francisco. (analoge foto’s)

1996:
Indonesië:  We zijn naar Singapore gevlogen en hebben daar een stopover gedaan. Daarna zijn we doorgevlogen naar Sumatra en zijn daar naar Tuk=tuk eiland gegaan. Daarvandaan zijn we naar Padang gegaan en zijn naar Java gevlogen. Hier hebben we de trein van Jakarta naar Yogakarta genomen. Via Malang zijn we met de bus naar Bali gegaan. Hiervandaan zijn we weer teruggevlogen naar Nederland. (analoge foto’s)

1997:
Amerika en Canada:  We zijn met Jan, Joyce en Esther op vakantie geweest. We zijn naar Seatle gevlogen en hebben daar een minivan gehuurd. We hebben de volgende route gevolgd: Craters of the Moon Nat Monument, Grand Teton NP, Yellowstone, Waterton NP, Banf, Jasper, Vancouver Island en Olympic Park NP en daarna weer terug naar Seatle. (analoge foto’s)

1998:
Maleisië:  We zijn naar Singapore gevlogen en daarvandaan zijn we met het openbaar vervoer Maleisië ingegaan. Eerst zijn we naar Malaka gegaan en daarna naar Kuala Lumpur, Taman Negara, Cameron Highlands, Kota Bharu, Kuala Terenganu, Maranag, Pulau Kapas, Cherating, Tioman en daarna terug naar Singapore (analoge foto’s)

1999:
Ijsland: We hebben een wandelrondreis met een groep gemaakt. Het vervoer werd gedaan met een 4-wheel aangedreven bus en we hebben de volgende plaatsen aangedaan. We begonnen in de Blue Lagoon en daarna was de route Krysuvik, Geysir, Gullfoss, Kerlingarfjoll, Hveravoller, Akureyri, Laufas, Myvatn, Husavik, Dettifoss, Vesturdalur, Askja, Egilsstadir, Vatnajokull ijskap, Skaftafell, Landmanalaugar, Hvangill, Krossa, Skogafoss en Reykjavik, waar wij nog een paar dagen alleen waren. (analoge foto’s)

2000:
Syrië:
Eerst naar Amman gevlogen en daar een vervolgvlucht naar Damascus genomen. Vanuit Damascus zijn we met de bus naar Palmyra gegaan. Daarna met de bus naar Deir Al Zur en hier uitstapjes gedaan naar Mari (bij de Irakeese grens), Dura Europos en een kasteel. Daarna zijn we met de bus naar Aleppo gegaan en hier ook nog uitstapjes gedaan naar Elba, dode steden, Afamea, St Simeons Klooster en wat woestijnkastelen. Daarna naar Latakia met de bus en hier ook nog Ugout en Saladin’s Castle bezocht. Verder met de bus naar Hama. Hier uitstapjes gedaan naar Crak des Chevaliers en Beehives houses. Toen terug naar Damascus om een vergunning te halen om de Golan hoogte ( Quneitra) te bezoeken. Dat hebben we dus ook gedaan. Ook zijn we nog naar
Moloula geweest.
Vanuit Damascus zijn we naar Deraa gereisd (Bosras) en daar zijn we met de taxi weer de Jordanese grens overgestoken en zijn via Ramtha terug naar Amman gereisd met de bus. (
analoge foto’s)
(Tijdens het digitaal maken van deze foto’s, realiseerden we ons dat het meeste wat op deze foto’s staat niet meer bestaat. Echt jammer….)

2001:
Alaska:
We zijn in Anchorage gestart en zijn in noordelijke richting gegaan via Hatchers Passnaar Talkeetna. Daarna doorgereden via Mt Healy naar Denali NP. Daarna zijn we naar de volgende plaatsen gereden: Nenana, via de Steese Hw naar Circle, Delta Junction, Tok, Chicken, Taylor Hw, Eagle, via Top of the World Hw naar Canada, Dawson City, Klondike Hw, Keno, Ross River, Conal South Hw, Whitehorse, terug Alaska in, Tok-cit-off (zo heet de weg), Mc Carthy road, Richardson Hw, Tompson Pass, Valdez, Whittier (met de ferry), Seward Hw met wat zijwegen en terug naar Anchorage. (analoge foto’s)

2002:
Ethiopië: Naar Ethiopië gevlogen via Frankfurt en Cairo. Vanuit Addis Abeba gestart met het openbaar vervoer en naar de volgende plaatsen geweest. Debre Libanos, Blue Nile Gorge, Debre Markos, Bahadar (Blue Nile Falls), Lake Tana (hier de kloosters in het meer bezocht), Gonder, Simien Mountains NP, hierna een vliegtuig genomen voor een binnenlandse vlucht naar Axum, Adrigrat, Mekele, Woldia, Lalibella en weer terug gevlogen met een binnenlandse vlucht naar Addis Abeba. (analoge foto’s)

2003:
Costa Rica: Met het openbaar vervoer eerst naar het zuiden gereisd en daarna naar het noorden (analoge foto’s)

2004:
Canada:
We zijn in Calgary gestart. Hier hadden we een Jeep gehuurd. We hebben de volgende route gereden: Waterton NP, Glacier NP (USA), Kalispell, Raduim Hot Springs (Can), Banff, Lake Louise, Yoho NP, Banff, Jasper, Vanderhoof, Steward/Hyder, Dease Lake, Telegraph creek, Dease Lake, Fort Liard, Hay River, Fort Smith, Wood Buffalo NP, Louisse Falls, Manning, Jasper en weer terug naar Calgary. (analoge foto’s)

2005:
Noordkaap:  Voor de eerste keer naar Scandinavië. We hadden als doel de Noordkaap. We overnachtten in onze tent of in een hytte. De route was als volgt: Via Denemarken naar Zweden via de bruggen. Via Soderasen NP naar Mara (Hamra NP) en zo Noorwegen in. Toen Rv 17 gevolgd tot we naar Fauske konden. Hierna de E6 tot Alta, toen via Stabursdalen NP naar de Noordkaap. Weer een schiereiland verder naar Slettness Fyr en daarna naar Kirkeness en Ovre Pasvik NP. Daarna zijn we Finland in gegaan. Saariselka, Pallas Tunturi NP, daarna weer Zweden in naar Gallivare, Jokkmokk en Overtornea en weer Finland in. We zijn naar Hanko gereden, waar we de ferry naar Rostock namen. En zo weer naar huis via Apeldoorn. (analoge foto’s)

2006:
Scandinavië:  Met de tent een rondreis gedaan met als doel de Lofoten. De route hadden we niet vastgelegd. We reden maar van het ene nationale park, naar het andere.

2007:
Scandinavië: We zijn eerst naar Appingedam gereden omdat we eens een andere route door Duitsland wilden rijden. We zijn daarna via de bruggen tussen Denemarken en Zweden naar Norra Kvill NP, Garphyttans NP naar Fulufjallet NL gereden. Daarna via Muddus NP en Abisko NP  Noorwegen  in gereden. Hier zijn we naar de Noordkaap, Hamningberg en Grense Jacobselv gegaan.
Vanaf daar zijn we Finland in gegaan en in Saariselkä gestopt. Door naar Pallas-Ylläatunturi NP, Pyhä-Luosto NP, Riisitunturi NP, Hiidenporti NP, Tiilikkajärvi NP, Salamajärvi, Helventinjärvi en we eindigden in Helsinki. Hier namen we de Finnlines terug naar Duitsland.

2008:
Finland:
Met de tent rond getrokken.

2009:
Scandinavië: Naar Hirtshals gereden en de ferry (Colorline) genomen naar Kristiansand. Via de Lofoten naar Finland gegaan en teruggereden naar Helsinki. Vandaar de ferry (Finnlines) naar Duitsland genomen.

2010:
Scandinavië:
Wederom een leuke rondreis gemaakt door onze favoriete vakantiebestemming.

2012:
Zuid Noorwegen: 3 Weken lang door het zuidelijke gedeelte Noorwegen gereden.
Finland: Met de Finnlines naar Helsinki en vandaaruit weer naar het noorden gereden

2013:

2014:
Finland: Wederom een rondje in Finland gedaan, met een bezoek aan één van de schiereilanden in het noorden van Noorwegen.

2015:
Finland: Ja, we zijn verslaafd aan dit land.

2016:
Scandinavië:
Via de bruggen naar Zweden gereden

2017:
Finland: Met de boot naar Helsinki gevaren

2018:
Schotland:We zijn met de boot vanaf Europoort overgevaren naar Hull. Vandaar zijn we naar Schotland gereden en hebben de North 500 gedaan.

2019:
Finland: Dit jaar konden we weer richting Lapland. We zijn met de boot naar Helsinki gevaren en via de oostzijde van Finland omhoog gereden. Daarna een aantal schiereilanden in het noorden bezocht (incl de Noordkaap). Daarna zijn we weer door het midden van Finland omlaag gereden, terug naar Helsinki.

2020:
Finland en Noorwegen: We hadden geluk. We hadden de boot naar Finland al in januari geboekt, maar de grenzen waren dicht tot 15 juli 2020 en we vertrokken 24 juli 2020. Daarom konden we deze reis toch maken.

2021:
Finland en Noorwegen: We hadden beiden in maart Corona gehad en daarna waren we gevaccineerd, daarom konden we al snel de internationale QR code aanvragen. Hierdoor konden we afreizen. We konden wel pas heel laat boeken. We dachten dat we alleen naar Finland konden, maar aan de grens van Noorwegen werden we ook doorgelaten met onze QR code.

2022:
Finland en Noorwegen: Wederom zijn we deze kant op gegaan. Dit keer hebben we ook een berensafari gedaan aan de Fins-Rissische grens. We hebben de oostelijke route gedaan en zijn tot Grense Jacobselv gereden. Gedurende de gehele reis was het opvallend warm.

2023:
Faeroer Eilanden: Dit jaar een keer niet naar Finland, maar naar het enige Scandinavische land waar we nog niet zijn geweest (al is Finland officieel geen Scandinavisch land). We hebben de boot al heel vroeg geboekt (augustus 2022).
Ook hebben we van tevoren voor de eerste dagen een camping geboekt en ook een excursie.
We hebben veel informatie op internet opgezocht en van tevoren gebundeld. Hier is de link naar deze informatie, doe ermee wat je wilt, maar check altijd zelf of het nog klopt.